Stage beeldende vorming
Hallo allemaal, ik heb donderdag 22 maart een les beeldende vorming voor mijn stageklas (groep 7/8) gegeven. In die les mochten de leerlingen een flipboekje maken. In de receptieve fase heb ik de kinderen vragen gesteld. Wat is een flipboekje? Waar wordt het voor gebruikt? Hoe maak je een flipboekje? Op deze manier leefde de kinderen zich in in het onderwerp. Daarna heb ik een voorbeeld van een flipboekje laten zien. Dit was van een mannetje die iets gooit. Zo konden de kinderen een beetje inspiratie opdoen. In de productieve fase heb ik de kinderen eerst het flipboekje van het gooiende mannetje laten maken. Dit moest volgens een stappenplan. De kinderen kregen allemaal twee A4'tjes met op ieder A4'tje 12 afbeeldingen. In die afbeeldingen is langzaamaan te zien hoe het mannetje iets gooit. De kinderen mochten het mannetje zelf inkleuren en bedenken wat het mannetje gooit. Dit is dus deels eigen inbreng. Daarna mochten ze deze afbeeldingen uitknippen en op volgorde leggen. Met een paperclip konden ze dit vervolgens aan elkaar maken. Als ze daarmee klaar waren, konden ze door middel van eigen inbreng een eigen flipboekje maken. Ze mochten zelf bedenken waar dit flipboekje over ging en wat ze er allemaal bij wilden tekenen. Het flipboekje moest wel uit minimaal 12 pagina's bestaan. Van mij kregen ze losse blaadjes, zodat ze het niet allemaal zelf uit hoefden te knippen. De leerlingen hebben er allemaal wat creatiefs van gemaakt en dit was leuk om te zien. In de reflectieve fase heb ik teruggekeken op mijn doelen en gekeken of ik deze gehaald heb. Ik wilde dat de leerlingen aan het einde van de les wisten hoe je een flipboekje maakt en waarvoor deze gebruikt wordt. Deze doelen heb ik gehaald. Een aantal flipboekjes zie je hieronder en een voorbeeld van 3 bladzijdes van een flipboekje van een jongen.




Reacties
Een reactie posten