Beeldende vorming les 1

Hallo allemaal, ik ben Lisa van Eijk en ik post hier blogs over mijn lessen beeldende vorming. Beeldende vorming is het zelf denken in oplossingen.

Mijn eerste les was vrijdag 1 september. In deze les kregen we eerst uitleg over het eerste jaar. Daarna kregen we een opdracht. We moesten van stroken papier een restaurant maken voor ratatouille met zijn naam erop. We moesten een stevige constructie bedenken, want er stond verder geen stappenplan bij. Hoe we het gingen doen moesten we dus zelf bedenken. Ik heb met mijn groepje verschillende kubussen gemaakt van verschillende groottes. Deze hebben we op elkaar gestapeld en zo was de constructie stevig genoeg.

Om tot dit resultaat te komen, hebben we verschillende fases gebruikt. De eerste fase is de receptieve fase. Hierbij leef je je in in het onderwerp en doe je inspiratie op. In dit geval was dat door middel van een verhaaltje over ratatouille. De tweede fase is de productieve fase. In deze fase ga je wat maken aan de hand van fase 1. Je kan iets maken door stappen te volgen (stapsgewijs) of door eigen inbreng. Wij hebben iets gemaakt door eigen inbreng, want er stond geen stappenplan en je moest zelf bedenken hoe je dat restaurant ging maken. De laatste fase is de reflectieve fase. In deze fase kijk je terug op de doelen en kijk je of je deze hebt behaald. Je kijkt of de techniek goed is en of het met beeldende kunst te maken heeft. Wij hebben deze doelen naar mijn idee gehaald.

Daarna kregen we nog een opdracht over Marilyn Monroe en over mode. Deze opdracht moesten we analyseren en kijken of die geschikt is voor kinderen van de basisschool. De inleiding begon met een verhaaltje en je leefde je in in Marilyn Monroe en mode. Dit was dus goed gedaan. De opdracht daarentegen was stapsgewijs uitgelegd en dit is niet de bedoeling. Zo maken kinderen iets na en denken ze niet zelf in oplossingen. Ze moesten 2 poppetjes maken (een man en een vrouw) en mochten daarna zelf een kostuum ontwerpen voor een bal. Elk kind had hier voor de man een pak ontworpen, dus iedereen maakt hetzelfde (schijncreativiteit). Deze opdracht mistte dus doelen en zou dus geen goede opdracht zijn voor kinderen op de basisschool.

Ik vond mijn eerste les leuk en leerzaam. Je leert hoe je beeldende vorming op een basisschool kan geven en werkt zelf ook aan opdrachten.








Reacties

Populaire posts van deze blog

Stage beeldende vorming

Beeldende vorming les 8