Beeldende vorming les 9
Hallo allemaal, ik heb vrijdag 8 juni mijn laatste les beeldende vorming voor mijn blog gehad. Tijdens deze les moest je een bepaalde les uitzoeken en deze moest je verwerken in een lesvoorbereidingsformulier. Zoals ik in de eerste les besproken heb, zijn er drie fasen die we alle drie in het lesvoorbereidingsformulier moesten verwerken. De eerste is de receptieve fase. Dit is de opening en hier moet beeldcultuur en beeldbeschouwen inzitten. De tweede fase is de productieve fase. Dit is de kern en hier moet een beeldend probleem, beeldaspecten, werkproces(sen) en een instructie techniek inzitten. De laatste fase is de reflectieve fase. Hier reflecteer je op het werk van de kinderen en hier moeten nabeschouwing, beoordelingscriteria en eventueel een presentatievorm inzitten. Het resultaat zie je hieronder. Ik hoop dat het lesvoorbereidingsformulier zo duidelijk is dat een ieder ander deze les zou kunnen geven. De lesvoorbereiding paste er helaas niet zo op dat het goed leesbaar was.
LESVOORBEREIDINGSFORMULIER
LESVOORBEREIDINGSFORMULIER
STUDENT: Lisa van Eijk PABOKLAS: 1D
STAGEBEGELEIDER: Jennifer Mol
|
STAGEGROEP: 4
LESACTIVITEIT
Beeldende Vorming
|
STAGESCHOOL: -
MENTOR: -
|
DATUM: 8-6-2018
LESDUUR: 60 min.
|
STARTPUNT VAN VOORBEREIDING
|
|
BEGINSITUATIE
Beeldend vermogen
Ontwikkelingsfase
|
De kinderen
bevinden zich in fase 2a, ook wel de ambachtelijke fase. Dat houdt in dat de
kinderen vormen willekeurig op het vlak plaatsen. Een kind kan de
hoofdkenmerken uit een afbeelding benoemen.
|
LESDOEL(EN)
Beeldend doel
Technisch doel
|
Aan het einde van
de les kunnen de leerlingen een ijsbaan maken die gebaseerd is op een
spannende attractie uit een pretpark. De ijsbaan moet gemaakt worden met
papier, maar hoe hij eruit ziet, mogen de kinderen zelf bedenken.
|
EIGEN LEER- DOEL(EN)
|
Ik help de
kinderen de goede kant op door ze eerst iets te laten schetsen en ze daarna
met papier laten werken.
|
FASE
|
LEERACTIVITEIT
|
DID. WERKVORMEN
|
MATERIALEN
|
ORIENTATIE /
RECEPTIE
Beeldcultuur
Beeldbeschouwen
Tijdsduur: 10
min.
|
Ik laat een
filmpje zien van een ijsbaan en van een pretpark. De kinderen kijken goed
naar wat er voor attracties in een pretpark staan en hoe een ijsbaan eruit
kan zien. Ik stel de kinderen vragen over een pretpark en ijsbaan en ik
bespreek met de kinderen wat ze allemaal hebben gezien. Wat vinden jullie van
een pretpark? Wat vinden jullie van een ijsbaan? Welke attractie uit een
pretpark vind je leuk? Welke attracties heb je net gezien in het filmpje?
Welke spannende attracties heb je gezien? Wat viel je allemaal op bij de
ijsbaan? Link naar de filmpjes: https://www.youtube.com/watch?v=bOjjjSvSwSk https://www.youtube.com/watch?v=hW-XZfyfJYg
|
Interactie
Opdracht
|
Digibord (om
filmpjes te laten zien)
|
UITVOERING/
PRODUCTIE
Beeldend
probleem
Beeldaspecten
Werkproces(sen)
Instructie
techniek
Tijdsduur: 40
min.
|
De kinderen
krijgen de opdracht om een ijsbaan te bedenken die gebaseerd is op een
spannende attractie uit een pretpark. De kinderen hebben net inspiratie
opgedaan door te kijken hoe een ijsbaan eruit ziet en wat voor spannende
attracties er in een pretpark staan. De kinderen werken door middel van
papier een ijsbaan uit gebaseerd op een spannende attractie. De categorieën
die deze les gebruikt worden zijn vorm en ruimte. De kinderen mogen zelf de
vorm van de ijsbaan bepalen. Daarnaast maken ze een ruimtelijk object en
bedenken ze hoe groot ze de ijsbaan willen maken. De kinderen beginnen gelijk
met het maken van een ijsbaan. Dit betekent dat ze beginnen met
experimenteren, omdat ze verschillende dingen uit zullen proberen en iets ook
kan mislukken. De instructie hierbij is dat de kinderen een ijsbaan gaan
maken van wit papier. Dit doen ze door te experimenteren. Pas op met het
knippen met een schaar. Met lijm kunnen ze dingen aan elkaar plakken.
|
Instructie
Opdracht
Interactie
Samenwerken
|
Wit papier
Lijm
Schaar
|
AFSLUITING /
REFLECTIE Presentatievorm
Nabeschouwing
Beoordelingscriteria
Tijdsduur: 10 min.
|
De kinderen laten
allemaal hun ijsbaan zien en op wat voor attractie uit een pretpark hij is
gebaseerd. Ik kijk of de ijsbaan gebaseerd is op een spannende attractie uit
een pretpark. Daarnaast kijk ik of de ijsbaan er nog wel in te herkennen is.
Ook kijk ik of het met papier is gemaakt en niet met ander materiaal. Tot
slot kijk ik of ik de beeldaspecten erin terug zie.
|
Interactie
|
Beoordelingsmatrix
Criteria
|
Niet
zichtbaar
|
Twijfel
|
Overtuigend
|
IJsbaan
gebaseerd op spannende attractie
|
|||
IJsbaan
zichtbaar
|
|||
Alleen
papier gebruikt
|
|||
Beeldaspecten
(categorieën) zichtbaar
|
Reacties
Een reactie posten