Beeldende vorming les 9

Hallo allemaal, ik heb vrijdag 8 juni mijn laatste les beeldende vorming voor mijn blog gehad. Tijdens deze les moest je een bepaalde les uitzoeken en deze moest je verwerken in een lesvoorbereidingsformulier. Zoals ik in de eerste les besproken heb, zijn er drie fasen die we alle drie in het lesvoorbereidingsformulier moesten verwerken. De eerste is de receptieve fase. Dit is de opening en hier moet beeldcultuur en beeldbeschouwen inzitten. De tweede fase is de productieve fase. Dit is de kern en hier moet een beeldend probleem, beeldaspecten, werkproces(sen) en een instructie techniek inzitten. De laatste fase is de reflectieve fase. Hier reflecteer je op het werk van de kinderen en hier moeten nabeschouwing, beoordelingscriteria en eventueel een presentatievorm inzitten. Het resultaat zie je hieronder. Ik hoop dat het lesvoorbereidingsformulier zo duidelijk is dat een ieder ander deze les zou kunnen geven. De lesvoorbereiding paste er helaas niet zo op dat het goed leesbaar was.

LESVOORBEREIDINGSFORMULIER

STUDENT: Lisa van Eijk                               PABOKLAS: 1D

STAGEBEGELEIDER: Jennifer Mol

STAGEGROEP: 4

LESACTIVITEIT
Beeldende Vorming
STAGESCHOOL: -

MENTOR: -
DATUM: 8-6-2018

LESDUUR: 60 min.


STARTPUNT VAN VOORBEREIDING
BEGINSITUATIE
Beeldend vermogen
Ontwikkelingsfase
De kinderen bevinden zich in fase 2a, ook wel de ambachtelijke fase. Dat houdt in dat de kinderen vormen willekeurig op het vlak plaatsen. Een kind kan de hoofdkenmerken uit een afbeelding benoemen.
LESDOEL(EN)
Beeldend doel
Technisch doel
Aan het einde van de les kunnen de leerlingen een ijsbaan maken die gebaseerd is op een spannende attractie uit een pretpark. De ijsbaan moet gemaakt worden met papier, maar hoe hij eruit ziet, mogen de kinderen zelf bedenken.
EIGEN LEER-  DOEL(EN)
Ik help de kinderen de goede kant op door ze eerst iets te laten schetsen en ze daarna met papier laten werken.
 
FASE
LEERACTIVITEIT
DID. WERKVORMEN
MATERIALEN
ORIENTATIE /
RECEPTIE
Beeldcultuur
Beeldbeschouwen

Tijdsduur: 10 min.
Ik laat een filmpje zien van een ijsbaan en van een pretpark. De kinderen kijken goed naar wat er voor attracties in een pretpark staan en hoe een ijsbaan eruit kan zien. Ik stel de kinderen vragen over een pretpark en ijsbaan en ik bespreek met de kinderen wat ze allemaal hebben gezien. Wat vinden jullie van een pretpark? Wat vinden jullie van een ijsbaan? Welke attractie uit een pretpark vind je leuk? Welke attracties heb je net gezien in het filmpje? Welke spannende attracties heb je gezien? Wat viel je allemaal op bij de ijsbaan? Link naar de filmpjes: https://www.youtube.com/watch?v=bOjjjSvSwSk https://www.youtube.com/watch?v=hW-XZfyfJYg

Interactie
Opdracht

Digibord (om filmpjes te laten zien)
UITVOERING/
PRODUCTIE
Beeldend probleem
Beeldaspecten
Werkproces(sen)
Instructie techniek

Tijdsduur: 40 min.
De kinderen krijgen de opdracht om een ijsbaan te bedenken die gebaseerd is op een spannende attractie uit een pretpark. De kinderen hebben net inspiratie opgedaan door te kijken hoe een ijsbaan eruit ziet en wat voor spannende attracties er in een pretpark staan. De kinderen werken door middel van papier een ijsbaan uit gebaseerd op een spannende attractie. De categorieën die deze les gebruikt worden zijn vorm en ruimte. De kinderen mogen zelf de vorm van de ijsbaan bepalen. Daarnaast maken ze een ruimtelijk object en bedenken ze hoe groot ze de ijsbaan willen maken. De kinderen beginnen gelijk met het maken van een ijsbaan. Dit betekent dat ze beginnen met experimenteren, omdat ze verschillende dingen uit zullen proberen en iets ook kan mislukken. De instructie hierbij is dat de kinderen een ijsbaan gaan maken van wit papier. Dit doen ze door te experimenteren. Pas op met het knippen met een schaar. Met lijm kunnen ze dingen aan elkaar plakken.


Instructie
Opdracht
Interactie
Samenwerken

Wit papier
Lijm
Schaar

AFSLUITING /
REFLECTIE Presentatievorm
Nabeschouwing
Beoordelingscriteria

Tijdsduur: 10 min.

De kinderen laten allemaal hun ijsbaan zien en op wat voor attractie uit een pretpark hij is gebaseerd. Ik kijk of de ijsbaan gebaseerd is op een spannende attractie uit een pretpark. Daarnaast kijk ik of de ijsbaan er nog wel in te herkennen is. Ook kijk ik of het met papier is gemaakt en niet met ander materiaal. Tot slot kijk ik of ik de beeldaspecten erin terug zie.

Interactie



Beoordelingsmatrix

Criteria
Niet zichtbaar
Twijfel
Overtuigend
IJsbaan gebaseerd op spannende attractie



IJsbaan zichtbaar



Alleen papier gebruikt



Beeldaspecten (categorieën) zichtbaar





Reacties

Populaire posts van deze blog

Stage beeldende vorming

Beeldende vorming les 8